Sokan az első film noirként tartják számon; mindenképpen egy valódi klasszikusról van szó. Nem csak abban az értelemben, hogy A Máltai Sólyom egy nagyon befolyásos alkotás; abban az értelemben is, hogy olyan elemekből építkezik, amelyek ma már minden hasonló történet kiindulási alapjai. A kemény, önálló, helyét a túlerővel szemben is megálló detektív (Sam Spade/Huphrepy Bogart) alakja persze sok fejlődésen ment át, mint ahogy a szobrot megszállóan kutató, kapzsi gyűjtő is másmilyen, mint amilyennek mondjuk az Indiana Jones-ban láthatjuk ugyanezt a figurát; az alapkoncepció viszont már itt is megvolt. Ráadásul a film még ma is gond nélkül élvezhető — fordulatos, feszült, csavarokkal teli történetről van szó, ami még ma is képes ébren tartani a figyelmünket. A klasszikus ízt a gyönyörű, kontrasztos fekete-fehér képek és az eredeti kamerállások teszik teljessé — a Máltai sólyom egyike azoknak a filmeknek, amelyek a film noir stílusjegyeit megteremtették.
Ez volt az a film is, amely fordulópontot hozott Humphrey Bogart (és a film több más szereplőjének) karrierjében. Abból a szempontból feltétlenül hasonlít Bogart másik, mai napig emlékezetes alkotására, a Casablancára, hogy bár az összhatás kétségkívül maradandó, a történetben, a színészi alakításokban nem sok mindent maradt, ami kiemelhető lenne. Manapság ennél sokkal komplexebb karaktereket, csavarosabb történeteket és bonyolultabb megoldásokat várunk a moziban. Mary Astor, az egyik első femme fatale csábítási trükkjei pedig ma már inkább csak mosolyogatóak, ha pár évtizeddel későbbi utódjával, Sharon Stone-nal hasonlítjuk össze.
A filmről több információ az IMDB-n található.
One Trackback/Pingback
[…] The Maltese Falcon (A máltai sólyom), 1941. […]
Post a Comment