Skip to content

The Lady from Shanghai (A sanghaji asszony), 1947.

39.-Lady-from-ShanghaiAz első perctől kezdve meghatározza a filmet Elsa Bannister (Rita Hayworth) jelenléte. Gyűjtőlencseként fókuszálja a körülötte levők érzelmeit; mivel fizikai vonzerejének lehetetlen ellenállni, akarva-akaratlanul is egymást gyűlölő riválisokká tesz minden férfit maga körül. Minden képkockában ott vibrál a feszültség: kezdetben csak intellektuális-érzelmi síkon vetélkednek egymással a szereplők: a luxusjachtra felbérelt matróz, Michael’O Hara (Orson Welles) és a mindennel tisztában levő, fizikai-érzelmi nyomorék férj, a büntetőügyvéd Arthur Bannister, és a férj társa, a gonosz, rosszindulatú gnómként végig a háttérben vihogó George Grisby.

Mindehhez az alaphelyzethez teremt nagyon érdekes kontrasztot teremtenek a film első felének helyzínei: a barátságos mexikói falvak és szigetek, a szikrázó napsütéssel és sejtelmes éjszakákkal hívogató Karib-tenger tökéletesen megfelelők lennének egy romantikus film díszleteinek is. Ehelyett egyre kifejezettebb, kézzelfoghatóbb a szereplők egymás iránt érzett gyűlölete és félelme. A feszültség addig fokozódik, amíg a nő iránti vágyán uralkodni képtelen Michael egy irracionális őrültségre szánja el magát, annak érdekében, hogy magával vihesse a férje által csak egy drága tulajdonként kezelt Elsát. A terv persze visszafelé sül el, és Michael egyszer csak gyűlölt riválisának kiszolgáltatott helyzetben találja magát.

Az emberi gonoszság, szenvedély, és a szexuális vágyaknak való behódolás ritkán látott mélységeibe pillanthatunk be tehát; a véres, érzelmileg üres leszámolás pedig nem hoz megnyugvást senkinek.

A The Lady from Shanghai megtekinthető a Youtube-on.

One Trackback/Pingback

  1. Sötét Tükör › Második adás — A femme fatale on vasárnap, január 13, 2013 at 9:29 du.

    […] femme fatale jelenségéről. Megnéztük a The Lady from Shanghai-t — az eddigi élményeink között itt jelent meg a legkarakteresebben ez a jelenség. Mi […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*