Amint ez a film is bizonyítja, a film noir nem válogat a társadalmi rétegek között. Hogy miért mondom ezt? Az első néhány noir megtekintése után az volt a benyomásom, hogy a noir az alacsonyabb társadalmi rétegek élethelyzeteit kilátástalansággal kombinálja.
A fent nevezett film erre tökéletes ellenpélda.
Három központi karakterünk van. A már jól ismert femme fatale, Lois Frazer; a korrumpálódó szuperzsaru, Ed Cullen és a tettvágytól égő újonc, Andy Cullen. Femme fatale-unk természetesen iszonyúan gazdag, a kamera nem győzi bejárni a házat, ahol egy gyilkosság készülődik… de erről majd később.
Az elidegenedés három viszonyrendszerben is végigvezethető a filmen – először Lois és férje között – a gyilkossági kitervelésénél nincs erre jobb bizonyíték, másodszor a Ed és Lois között, harmadszorra pedig a két nyomozó, a testvérpár között.
A nyitó jelenetben a férj igyekszik olyan körülményeket teremteni, amik betöréses gyilkosságra engednek következtetni – jóllehet aprólékosan tervezget, a feleség kifigyeli szándékát. A bizalom elvesztésére, tökéletes elidegenedésre, az egyéni érdekek előtérbe lépésére példa ez.
Már előre féltjük az egyébként magabiztos hadnagyot, hogy milyen könnyen belesétál a nő kelepcéjébe – s mint a film vége felé egyértelművé válik, a nő menti a menthetőt, a hadnagy áldozatkészségét nem fogja viszonozni. Elsétál újonnan alkalmazott, csinos ügyvédjével.
Számomra a testvérpár kapcsolata a legnagyobb kérdőjel. Itt nem egy Spade & Archer-féle “megbosszulom a társamat” kirakat szabályrendszerről beszélünk, mint A Máltai Sólyomban. Mivel Andy újonc, csak találgathatunk, h ő egyike a ritka, tiszta erkölcsű rendőröknek, vagy, csak még nem szippantotta be a rendszer, mint a noirokban oly sokszor felbukkanó, időnként tisztességtelen eszközökhöz nyúló detektívet.
További infók a filmről: http://www.imdb.com/title/tt0042707/
3 Trackbacks/Pingbacks
[…] kezd magával az átlagember egy ilyen helyzetben? Az alapszituáció éppen ellentétes a The man who cheated himself-ével. Míg ott a kiindulópontul szolgáló, önvédelemből elkövetett gyilkosság a törvény […]
[…] The Man Who Cheated Himself, 1950. […]
[…] mint a The man who cheated himself című filmben, a rend őre igyekszik tisztára mosni a nevét, eltussolni egy ügyet – ami […]
Post a Comment