Az első perctől kezdve meghatározza a filmet Elsa Bannister (Rita Hayworth) jelenléte. Gyűjtőlencseként fókuszálja a körülötte levők érzelmeit; mivel fizikai vonzerejének lehetetlen ellenállni, akarva-akaratlanul is egymást gyűlölő riválisokká tesz minden férfit maga körül. Minden képkockában ott vibrál a feszültség: kezdetben csak intellektuális-érzelmi síkon vetélkednek egymással a szereplők: a luxusjachtra felbérelt matróz, Michael’O Hara (Orson Welles) és a mindennel tisztában levő, fizikai-érzelmi nyomorék férj, a büntetőügyvéd Arthur Bannister, és a férj társa, a gonosz, rosszindulatú gnómként végig a háttérben vihogó George Grisby.
Mindehhez az alaphelyzethez teremt nagyon érdekes kontrasztot teremtenek a film első felének helyzínei: a barátságos mexikói falvak és szigetek, a szikrázó napsütéssel és sejtelmes éjszakákkal hívogató Karib-tenger tökéletesen megfelelők lennének egy romantikus film díszleteinek is. Ehelyett egyre kifejezettebb, kézzelfoghatóbb a szereplők egymás iránt érzett gyűlölete és félelme. A feszültség addig fokozódik, amíg a nő iránti vágyán uralkodni képtelen Michael egy irracionális őrültségre szánja el magát, annak érdekében, hogy magával vihesse a férje által csak egy drága tulajdonként kezelt Elsát. A terv persze visszafelé sül el, és Michael egyszer csak gyűlölt riválisának kiszolgáltatott helyzetben találja magát.
Az emberi gonoszság, szenvedély, és a szexuális vágyaknak való behódolás ritkán látott mélységeibe pillanthatunk be tehát; a véres, érzelmileg üres leszámolás pedig nem hoz megnyugvást senkinek.
A The Lady from Shanghai megtekinthető a Youtube-on.
One Trackback/Pingback
[…] femme fatale jelenségéről. Megnéztük a The Lady from Shanghai-t — az eddigi élményeink között itt jelent meg a legkarakteresebben ez a jelenség. Mi […]
Post a Comment